Vraag:Wat zou ik moeten meten als ik de bougiekap doormeet en hoe kan ik de kabel vanaf de bobine doormeten (en mogelijk de bobine zelf).
Context:Goedenavond,
Ik heb een tijdje terug een cx500c (1983) gekocht die is omgebouwd tot caferacer.
Hij liep helemaal prima, maar een dag nadat ik een voor de eerste keer het gas op de snelweg een beetje had opengetrokken liep hij niet zo lekker meer.
Stationair gaat het goed, maar bij het optrekken en na 3000 toeren houdt hij erg in en knalt deze links uit de uitlaat.
Ongeveer hetzelfde als deze video alleen minder erg:
https://www.youtube.com/watch?v=c2iwboX-fuQ&t=1s (in de video was het probleem de bougiedop en bobine)
De kabels vanaf de bobine naar de bougiekap lijken voor mijn idee wel aardig poreus. En volgens mij met het doormeten van één bougiekap gaf deze niks aan. Na het openmaken, beetje schoonmaken, het veertje en een klein metalen buisje omgedraaid te hebben, lukte het wel om iets door te meten. Daarbij gelijk een 2e vraag: Enig idee hoe ik deze van binnen goed kan schoonmaken of moet ik dan toch een nieuwe kopen? Voordat ik een nieuwe koop wil ik eerst weten of de kabels, kap en bobine goed zijn, anders koop ik gelijk een totaalset.
De benzinetank was ook aardig roestig van binnen, de filters hebben dit volgens mij wel allemaal netjes tegen gehouden. Mogelijk dat één van de spoeistukken in de carburateur verstopt zit? (In de vlotters zat niks en met het demonteren van de luchtfilters ziet de binnenkant er ook zeer netjes uit.)
Wat ik al heb gedaan sinds dat de motor beroerd loopt:
- Inlaatspruitstukken vervangen (als ik dat goed zeg

- de rubbers tussen motor en carburateur)
- Benzinetank helemaal roestvrij gemaakt
- Benzinefilter + leidingen vervangen
- Benzinekraan vervangen
- Uitlaat opnieuw vastgemaakt
Na dit gedaan te hebben knalt de motor wel een stuk minder, maar loopt nog aardig hetzelfde.