Hallo Marcel,
de kruiskoppeling is opgebouwd met 4 naaldlagertjes, die zitten dicht en er valt niks te smeren. Ze verwerken zelf geen vermogen anders dan een klein beetje (heel klein) wrijvings verlies wanneer de cardan as niet recht in lijn staat met de as van de versnellingsbak. Er zit geen rubber in. In het blok zelf zit wel een (metalen) torsie demper op de as naar de cardan die onregelmatig roteren kan opvangen wanneer de cardan niet "recht" staat, en het koppel van de motor is ook niet regelmatig verdeeld. Maar waarschijnlijk heeft die het meeste werk om de klappen bij schakelen op te vangen.
Niks aan de kruiskoppeling zelf te onderhouden dus, alleen de uiteinden van de cardan netjes schoon en in het vet monteren. Ik heb ook nog nooit gehoord dat ze kapot gaan.
Met wat moeite kan je de cardan as wel verkeerd monteren, te ver naar achter met het borgboutje achter de versnellingsbak as, in plaats van in de groef. Dat is geen goed idee want dan zit de kruiskoppelling niet meer in lijn met het hart van de ophanging achterbrug en de zaak draait heel raar. Drie keer raden hoe ik dat weet....
gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer zonder kuip nog wel B wielen
XL125 V Varadero 2007 , lekker licht, zit goed, je moet geen haast hebben
o ja, donateur ca.2006-2025 💰