Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Vraag en aanbod www.hondacx500.nl Forum / Vraag en aanbod /   

knipperding en startmotor

Schrijver Hansv

Bestuur 
#1 | Geplaatst: 24 jan. 2009 11:31 
Ik zoek 1 of meer knipperlicht-relais. Mag kapot zijn, want de bedoeling is om zo'n ding nou eens helemaal uit elkaar te halen. Ik weet ongeveer hoe het werkt, maar ik wil het precies weten. Dus wordt 'ie helemaal gesloopt. En om nu een goed werkend ding te slopen..... nee, lijkt me geen goed plan.

En ik ben van plan de startmotor van de rode eens uit elkaar te halen, en misschien wel op te knappen etc. Maar dan wil ik wel (tijdelijk) een andere op mijn 'Rakker' zetten, want anders start het zo moeilijk, als de startmotor uit elkaar ligt........

Kort dag, maar misschien kan er morgen eentje mee naar Boekel komen?

Harmony,
Hans.
( vol met plannen ........ )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 24 jan. 2009 11:53 | Aangepast door: marcobecker 
Hanv, kijk ook even naar mijn verhalen, wie weet heb je er wat aan.
Dan zie je ook de verschillende type's staan.
Want nu vraag, welk relai ben je op zoek naar. Er zijn twee type's gebruikt in de CX.

En, wie weet breng ik je onbewust wel op iedeen.
groetjes marco,

zie hier de linken.
http://www.hondacx500.nl/html/verslag_knipperlichten_marco.html

en de andere,
staat onder deze link. Op de een of andere manier probeer ik hier twee verschillende adressen neer te zetten, maar het blijkt steeds dezelfde te zijn. Ik weet niet waarom, dus vandaar dat er maar een link staat.
Maar je moet beide verhalen maar eens lezen.

groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hansv

Bestuur 
#3 | Geplaatst: 24 jan. 2009 15:26 
Marco,

Je knipperlichten verhaal is vrij duidelijk, zonder meer. Maar (kijk, daar is weer een maar) niet wat ik bedoel.
Het standaard knipperlicht-relais, die met TWEE aansluitingen, in de CX (en ook GL?) werkt globaal gezien als volgt. (denk ik)

Bij het inschakelen van het knipperlicht, of het nu links of rechts is, loopt er behalve een spanning ook een flinke stroom. Deze stroom is nodig voor het functioneren van het knipper-relais. Als we te zwakke lampjes in de knipperlichten doen, dan knipperen ze niet meer, omdat ze te weinig stroom trekken.
De stroom gaat door een spoel met weinig windingen, en (daar begint mijn onzekerheid) laad door middel van inductie(of rechtstreeks via een weerstand?), zoals in een transformator, een condensator op. Is deze condensator voldoende geladen, dan schakeld het relais om, waardoor de stroom wordt verbroken. De condensator ontlaad (via de weerstand ?) langs een spoel met veel meer windingen. Zolang de capaciteit van de condensator voldoende is blijft het relais aangetrokken, dwz, verbroken (active=off). Als de condensator onvoldoende capaciteit kan leveren, schakeld het relais weer uit, waardoor er weer stroom naar de lampjes gaat, waardoor de conndensator weer oplaad waardoor ..... etcetera...

Als ik zo'n ding nou eens uit elkaar ruk, dan weet ik wat er precies gebeurd.

Zo'n relais is een mooi stukje techniek, vooral ook omdat het 1 ingang en 1 uitgang heeft, en verder geen 'massa' nodig heeft. Als ik dit electronisch zou moeten nabouwen zit al al heel snel met een derde poot, voor de massa....
... (alhoewel....)

Harmony,
Hans.
( wil graag het naadje van de ko..,euh het relais weten )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 24 jan. 2009 17:16 
Als ik eraan denk, en ik m in de schuur kan terugvinden, neem ik 'm morgen mee.
Is geen CX knipper relais, is dat een probleem?
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 24 jan. 2009 22:02 
Hoi Hans,

ik neem wel een startmotor (niet openen) en een relais-je (mag open) voor je mee.

Na gebruik wel terug,sorry ...

gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 wit met Pichler kuip, nu klaar om te rijden
o ja, donateur ca.2007-2025 💰

Vraag en aanbod www.hondacx500.nl Forum / Vraag en aanbod /
 knipperding en startmotor

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven