Marco,
Je knipperlichten verhaal is vrij duidelijk, zonder meer. Maar (kijk, daar is weer een maar) niet wat ik bedoel.
Het standaard knipperlicht-relais, die met TWEE aansluitingen, in de CX (en ook GL?) werkt globaal gezien als volgt. (denk ik)
Bij het inschakelen van het knipperlicht, of het nu links of rechts is, loopt er behalve een spanning ook een flinke stroom. Deze stroom is nodig voor het functioneren van het knipper-relais. Als we te zwakke lampjes in de knipperlichten doen, dan knipperen ze niet meer, omdat ze te weinig stroom trekken.
De stroom gaat door een spoel met weinig windingen, en (daar begint mijn onzekerheid) laad door middel van inductie(of rechtstreeks via een weerstand?), zoals in een transformator, een condensator op. Is deze condensator voldoende geladen, dan schakeld het relais om, waardoor de stroom wordt verbroken. De condensator ontlaad (via de weerstand ?) langs een spoel met veel meer windingen. Zolang de capaciteit van de condensator voldoende is blijft het relais aangetrokken, dwz, verbroken (active=off). Als de condensator onvoldoende capaciteit kan leveren, schakeld het relais weer uit, waardoor er weer stroom naar de lampjes gaat, waardoor de conndensator weer oplaad waardoor ..... etcetera...
Als ik zo'n ding nou eens uit elkaar ruk, dan weet ik wat er
precies gebeurd.
Zo'n relais is een mooi stukje techniek, vooral ook omdat het 1 ingang en 1 uitgang heeft, en verder geen 'massa' nodig heeft. Als ik dit electronisch zou moeten nabouwen zit al al heel snel met een derde poot, voor de massa....
... (alhoewel....)
Harmony,
Hans.
( wil graag het naadje van de ko..,euh het relais weten )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken