Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   

R.I.P. CX

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 28 mei 2010 12:49 
Met lede ogen zie ik steeds meer CXén langs komen die over leden zijn. De eigenaar wil dan vaak weten waarom de cx niet meer zo lekker wil rijden. Vaak is de vraag; waarom houd de CX in, en waarom loopt de CX niet zo lekker. Waarom start hij zo slecht.

Ik ga er naar kijken, en doe vaak de volgende bevinding. Dynamo / cdi unit is kapot. Dat is de klacht waarmee ze komen. Dan vertel ik er nog even achter aan dat de ditributie spanners kapot zijn, en of de lagerschalen er uit liggen, de voorrem op is, banden versleten zijn, balhoofdlager vast zit en ga zo maar door. Nooit geweten zeggen ze dan. En wat ik ook hoor is dat een beetje herrie uit het blok normaal is, dat vind de eigenaar, en ze rijden er al jaren mee. Ja ja,,, denk ik dan.

Op dat moment schieten de tranen in mijn ogen. Hoe kan de eigenaar zo zijn kop in het zand drukken. Dan komt natuurlijk de vraag of ik het wil repareren. Het antwoord is nee. Vaak is alles zo kapot dat ik deze opknapper niet meer onderhanden ga nemen. Ik leg hun nog wel even voor wat het gaat kosten, en dan is het antwoord of ik de CX voor 150 tot 250 euro op wil kopen. Neen zeg ik dan. Neemt niet weg dat ik weer een rot gevoel heb. Weer een CX over leden door stom toe doen van de eigennaar. Gewoon maar doorrijden tot dat het echt helemaal op is.

Mensen, het moraal van het verhaal, kijk goed uit naar wat er te koop aangeboden wordt op internet. Luister naar uw blok. En eventueel wat u gaat kopen. Luister ook naar de persoon. Wat verteld hij.. En kijk goed naar de CX. En onthoud dat zelf repareren leuk is, maar overtuig je er van wat de kosten zullen zijn aan de onderdelen. Wacht niet te lang met een reparatie van uw cx. En evertuig je er van dat het allemaal goed zit. Houd uw onderhoud van de CX zelf bij.

Kijk vooral op markt plaats. De komende maanden verwacht ik een stormvloed aan onderdelen die door jan en allerman aan geboden gaan worden. Let op de prijzen, er zullen grote verschillen zijn. En pas op, koop niet zomaar een CX. Sommige onderdelen zijn niet meer leverbaar.

Daarnaast doe ik een oproep om het niet zover te laten komen. Ik heb er namelijk geen lol meer aan om hierin tijd te gaan steken en elke keer maar weer te moeten zeggen dat het over is. Momenteel is dat ongeveer 1 per week. Ik steek er een hoop tijd in, en dan krijg ik te horen dat dit wrak nog 300 euro waard zo moeten zijn. Ik krijg regelmatig de vraag om het voor hun te verkopen. Daar heb ik geen zin in en kan er niet de tijd voor vrij maken.

Mensen kom daar niet voor bij mij. Ik heb daar geen zin in. Ik wil alleen mensen helpen die dikke maatjes met hun CX zijn, en er op tijd bij zijn. Ik heb lol aan de gewoone sleutel klussen en of onderhouds beurten. Maar kom niet meer bij me met deze vragen.
Wil je van je CX af, dat kan wel, maar zet hem dan bij mij op de oprit, en stel verders geen vragen.

Ik laat het hier even bij, want ik voel mijzelf even in een winterdip zakken.
Eventueel gestelijke steun, dat is welkom
Met vriendelijke groet Marco Becker.
0321 312336
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Dre67
Gast 
#2 | Geplaatst: 28 mei 2010 15:12 | Aangepast door: Dre67 
Hey Marco,

Kop op, het is voorjaar.
Veel CX rijders halen dan het paard weer van stal.
Vergeten dan de hoeven na te kijken en hem eens goed wat vers voer te geven.
Dat gebeurt, helaas.
En dan gebeuren er dat soort dingen.
Er zijn nu eenmaal meer rijders dan sleutelaars, op het contactslot na dan.
Maar mensen zoals jij moeten er ook zijn.
Dat ziin mensen waar anderen die het verstand niet hebben op leunen en op bouwen dat het weer goed komt.
En dat gaat niet altijd.
Je kan een kapote motor niet gezond verklaren.
Simpelweg omdat het niet zo is.
Maar wees blij dat je de kennis en ervaring hebt.
Aan de andere kant kan je mensen helpen die het zelf niet weten.
En dat is toch ook een gave die niet iedereen bezit.

Hou vol, het genieten komt weer terug.

Groet,

André

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 28 mei 2010 15:53 
Dank je wel, dat had ik even nodig...
Af en toe een weerwoord is wel lekker.
Geeft je even een andere kijk op de zaak.
Bedankt voor je reactie.
Groetjes Marco.

Andere reactie zijn nog steeds welkom...
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#4 | Geplaatst: 28 mei 2010 17:07 | Aangepast door: Paul van Leeuwen 
Vind het net zoiets, als een bejaardenhuis die alleen mensen onder de 70 jaar oud wilt.

Uit idealisme is nog nooit iemand rijk geworden, dan moet je gewoon pro deo in de 3e wereld gaan werken o.i.d.

Paul

Schrijver Arcath
Gast 
#5 | Geplaatst: 28 mei 2010 20:33 
Niemand heeft het hier over rijkworden.

alleen maar elende word een mens niet vrolijk van. en of dat nou een cx is die mishandeld is of een een bejaarde je wilt er het beste voor toch?

soms lukt dat niet, dat is jammer, soms lukt dat ook wel.. daar kan je weer op teren.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#6 | Geplaatst: 28 mei 2010 23:33 
De CX is nu 32 jaar oud. Logisch dat er steeds meer overlijden. Helaas, maar realiteit. Daar staat tegenover dat toch steeds meer mensen hun CX koesteren en hun best doen om de motor in goede staat te houden of te krijgen. Tegen kosten die de economische waarde te boven gaan. En daar krijg ik een warm gevoel van. Vorige weekend tijdens het Goldwing weekend kwam Hans V langs. Het viel hem op
dat je 'zoeeemm' hoorde toen alle Goldwings terug kwamen van de rit. 'bij de CX hoor je pottepottepruttelpot' aldus Hans. Kijk en dat gevoel, die liefde voor de CX, daar wordt ik warm van. De mensen die heel nuchter en liefdeloos tegen hun CX aankijken zullen hun CX niet weten te behouden. Maar die andere groep zal groter worden.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver coenox

Voorzitter 
#7 | Geplaatst: 28 mei 2010 23:33 | Aangepast door: coenox 
Per ongeluk twee keer een bericht geplaatst ....
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 29 mei 2010 09:07 | Aangepast door: ouwe_jan 
Hier Jonge_Jan
wat een onzin om over oud te praten leef nu en dan wordt je vanzelf wel eens OUD
Marco hou je Hoofd En je Lichaam goed in orde dan wordt je echt wel oud
Want een motorfiets zoals de Honda CX zijn maar voor Vijfjaat gemaakt en ze zijn nu al 33 Jaar oud
Hoera de rode baron krijgt van mij weer een jonkie er bij
o.j.
P/S.eenmaal is genoeg Coen
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 29 mei 2010 09:26 
Iedereen heeft wel gelijk. Er is over wel ergens wat over te zeggen. Neemt niet weg dat ik soms even klem zit met mijn gevoel, en dat even ventileer hier op de site.

Ja je hebt gelijk dat de CX maar voor 5 jaar trouwe dienst is gebouwd, of 50.000 kilometer. Toch weten wij ook dat als je goed onderhoud doet je er op dit moment ruim 200.000 kilo meter mee kan halen.

Ook wij worden ouder. Echter proberen we allemaal zo ver mogelijk te komen. Stopeen hier en daar met roken en drinken om nog ouder te kunnen worden. Toch proberen we ook te leven. Het beste er uit te halen. ZO zou het ook met de CX en vele andere types moeten zijn. Neem het merk laverda. Daar zie je dat de nadruk wel degelijk lig op het leven. Door trekken in het rood is daar het gevoel van opperste genot. Echter staat het honderhoud zeer hoog bij de heren. Ik denk dat we de CX er over een jaar of 10 bij kunnen zetten. ZO gaande weg zijn er jaren waar vele cx'en over leiden. De beste blijven over en die gaan we koesteren.

Groetjes Marco.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 29 mei 2010 11:25 | Aangepast door: Hans 
Het is toch beter voor mijn gevoel dat alle CX-en toch eerder overlijden dan ik

En trouwens een motor, en dus ook de CX, is maar een ding.
Passie kan ik voor het rijden met de CX (juist omdat ie zo apart is) nog wel enigszins opbrengen, maar absoluut geen mededogen laat staan liefde.
Dus als ie er mee ophoudt of te duur in onderhoud wordt dan gaat ie zonder pardon gewoon mee met de oud ijzer boer. Dan is het volgende exemplaar gewoon aan de beurt.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Hansv

Bestuur 
#11 | Geplaatst: 29 mei 2010 12:14 
Tja......

Voor de ene is een CX een "work of art", voor een ander een gebruiksvoorwerp.

Ik snap best dat Marco, die toch tot de CX-kenners bij uitstek behoort, er moeite mee heeft dat er een hoop CX-ers zijn die het machien niet onderhouden, en dan bij hem komen, omdat "jij kan er nog wat aan doen, zeggen ze".

Wat 'ze' dan vergeten erbij te zeggen is dat er wel onderhoud aan gedaan moet worden, dat ook een CX kan slijten, en dat, als je vergeet om regelmatig goed voor de machine te zorgen, zelfs de beste monteur, met al zijn kennis, er niets anders meer mee kan dan zeggen: "jammer, einde verhaal"

En ook ik denk zo vaak, als er weer eens een 'CX voor loop of sloop' wordt aangeboden: "wat jammer, had er beter voor gezorgd." Maar zo is het leven, ook van de CX.

Het blijft voor velen een gebruiksvoorwerp, en alles wat je gebruikt slijt. Ook mijn eigen Rode Rakker zal eens een Roestende Rakker worden. Ik hoop de dag uit te kunnen stellen, door redelijk tot goed onderhoud, door de juiste olie, en af en toe een poetsdoek. Maar ik ben meer een rijder als een poetser, en ondanks de verknochtheid aan deze CX komt er een tijd dat hij versleten is. Dan wordt hij afgevoerd, of als de zoveelste sloopmotor aangeboden op internet.

Dat er bij Marco mensen komen die hun afgekeurde motor toch nog voor te veel aan hem willen verkopen.....
Ze proberen het. Bij een garage lukt dat soms wel met je auto of motor, als deze total loss wordt verklaard.
Maar dit is een CX. Bij inruil zal een handelaar er nauwelijks de oud-ijzer waarde voor geven. En als een handelaar er al een hoge inruilwaarde voor geeft, dan komt dat omdat hun winst-marge groot genoeg is.

De CX en aanverwanten motoren krijgen langzaamaan de status 'voor liefhebbers' , wat ook terug te vinden is in de bedragen die af en toe voor CX achtigen op internet gevraagt wordt. En ook daarom zullen eigenaren van een total-loss verklaarde machine toch proberen om deze te verkopen, zeker aan de man die de machine totall-loss heeft verklaart "want die kan er vast nog wel onderdelen afhalen."

Dus Marco, mijn advies:
Geef van tevoren aan dat je geen wonderen kunt verrichten, dat als jij zegt dat het over is het ook echt over is, en dat er onder geen voorwaarde aan de deur gekocht wordt.

Dat het je aan het hart gaat dat er weer een CX-achtige overleden is...... ja, dat snap ik.
Kun je er iets aan doen? Nee, helemaal niets......

Harmony,
Hans.
( die het onvermijdelijke einde van zijn CX zal proberen uit te stellen, maar niet ontkomt aan het feit dat gebruik van die CX het onvermijdelijke einde steeds dichterbij brengt )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 29 mei 2010 13:02 
Tja hoe goed je ook je best doet om soms van zaken af te komen, blijft het moeilijk als je echt om een machine geeft om hem weg te doen. Ik zag menig obstakel om mijn CX mee naar spanje te nemen. Je kan altijd wel iets bedenken om het niet te doen maar er staan minstens zoveel rede tegenover om het wel te doen.

Ik kan me voor stellen dat als een CX in "verval" raakt dat je het op geeft en hem afschrijft. Maar geeft het niet een goed gevoel (bij mij iig wel) als je stukje bij beetje het "verval" vervangt voor goede bruikbare onderdelen. Veel zaken zijn inmiddels niet meer nieuw te krijgen, maar er zijn genoeg leden die bakken vol onderdelen hebben waar vast wat bruikbaars tussen zit.

Ook ik heb nu stapje voor stapje weer dingen vervangen om mijn CX op de weg te houden. En JA hij gaat idd mee naar spanje waar hij geheel gestript gaat worden voor een hele grote onderhouds beurt. (ik ga nog op zoek naar iemand die hem er heen wil rijden)

Marco je doet goed werk, we hebben heel veel aan alle info die je met ons deelt.

Onderhoud je CX dan heb je er lang plezier van.
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver beinhart

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 30 mei 2010 12:18 
nou pjotter,

als cosmar volgend jaar nog geen rijdende cx heeft is dat mischien wel een potie, alleen ik neem hem niet het hel stuk mee terug op de motor (nee ook niet in de aanhanger)

en hans,

ja gebruiksvoorwerp en work of art, ik denk dat die van mij toch zeker wel bij het laatste hoort!

groetjes werner (wil de cx ook rijdend houden)
prettig gestoord; voor mij prettig voor jou gestoord? zolang ik er zelf geen last van heb is dat niet zo erg...
(beter dat ik t zeg als iemand met zijn volle verstand, en ook dat werkt 2 kanten op)

Schrijver Erbee
Gast 
#14 | Geplaatst: 30 mei 2010 15:41 
Hey Marco,

ik ben nieuw op het forum. En dat ik überhaupt op deze site kom is wel mooi JOUW schuld!

Ik ben een heropstapper, zoals dat zo mooi heet.
Mijn eerste CX kocht ik op 23 jarige leeftijd in 1982. Na jarenlang op CX-en mijn woon-werk verkeer gedaan te hebben, was ik het tien jaar terug opeens zat. Niet de CX; het motorrijden.
Ik beloofde mezelf dat als ik ooit weer een motor zou kopen, dan uitsluitend voor mijn plezier, én dat het een BMW zou zijn. Een K75 om precies te zijn, met góéde remmen én ABS, ipv. die zachte CX-sponzen. Een motor met een blok dat lekker soepel trillingsvrij loopt, ipv het gehakkepuf van die CX.
En waar je RVS pijpen aan kon hangen zodat je je niet elk weekeinde suf zat te poetsen op je chroom-werk.

Nu, een jaar of tien nadat ik afstapte, was ik weer voor de zoveelste keer op Markplaats aan het surfen. BMW's zát. Goede motoren, daar niet van, maar als je op de weg en voor de motorzaken kijkt, heeft iedereen zo'n ding lijkt het wel! Het nieuwste van het nieuwste en vaak lijkt het niet eens meer op een motorfiets.
En ja, zo'n ouwe K75 is dan wel degelijk enzo, maar eigenlijk vind ik hem niet heel mooi.
Ik vroeg me af: zouden er eigenlijk nog oude CX-en te koop aangeboden worden. En jawel, dat bleek zo te zijn.
Na enige tijd verscheen er zelfs een als nieuw uitziende blauwe versie op Marktplaats. Te koop gezet door ene Marco en helemaal overhaald aan de beschrijving te zien.
'WOUW' dacht ik, welke gek besteed zoveel tijd en geld aan een ouwe CX, om hem weer zo 'gepolished' te krijgen, met zoveel nieuwe onderdelen, om hem vervolgens TE KOOP te zetten voor amper anderhalf duizend!

Afijn, drie weken geleden heb ik weer een ouwe CX gekocht. Om te proberen of ik het nog leuk vond.
Vanaf het moment dat ik mijn proefritje ermee maakte wist ik waarom er 'gekken' zijn die zoals jij, hun hele ziel en zaligheid in zo'n fiets leggen. Gelijk weer verknocht aan het plopperdeplof, het geratel van de (veel te ruim staande) tuimelaars, de zo-zo wegligging over richels, etc. etc.
In de gerust-stellende wetenschap dat er nog een paar van die 'gekken' (liefhebbers) rondlopen, was de motor na 10 meter proefrit al verkocht. En de verkoper: die stond met tranen in zijn ogen toen ik er mee naar huis vertrok. Hij had er 17 jaar mee gereden.

En ja, inmiddels heb ik er al weer veel te veel geld en tijd aan uitgegeven, zelfs in drie weken tijd.
Het is een CX van mei 1978, en er mankeert best wat aan. Een luchtondersteunde voorvork (van 'n CX-E?), een tuinslang op de carter-ontluchting, sponzen als voorremmen, maar inmiddels ook:
olie ververst, luchtfilter, oliefilter, nieuwe accu, spanningregelaar gecontroleerd, nieuwe dynamo zat er al in, kleppen gesteld, overlopende vlotterkamer (R) gerepareerd (gebarsten overloop-pijpje) , vlotters afgesteld (hoe kunnen die nou toch verkeerd staan ? ? ?) ,
en in bestelling: originele spiegels, nieuwe remleidingen, remhevel, remblokken, etc.etc.

Van de winter rij ik niet, dus dan kan ik op mijn gemakje groot onderhoud doen en wat body-parts vervangen.

Ik wil maar zeggen: DIE VAN MIJ BLIJFT RIJDEN! Ik had ook die blauwe van jou kunnen kopen (and maybe I will) maar voorlopig vind het het heerlijk om mijn rooie schicht te vertroetelen, en af en toe te vervloeken. En ik doe mijn stinkende best om hem zover als ik kan, in orde te krijgen en te houden.
Ik ben geen monteur, zoals jij bent, en ooit beleef ik ook mijn Waterloo; dan krijg ik hem niet meer gerepareerd.

En dan is mijn hoop gevestigd op mensen zoals jij. CX rijden heeft ten slotte ook te maken met emotie (voor mij dan) en dan neem je niet zomaar afscheid.

En ja, dan staat er weer zo'n tobber op jouw oprit. Ik heb best begrip voor je wanhoop als er weer zo'n figuur verschijnt. En dat je het spuugzat raakt om weer zo'n afgetrapt excuus voor een motorfiets te zien, wat met een beetje meer aandacht een mooie -maar oude- CX had kunnen zijn.
Als ik die tobber ben, hoop ik dat je ziet dat aan mijn CX liefde gewerkt is, dat ik mijn best heb gedaan, de goede (originele) spullen er op gezet heb, maar dat ik mijn grenzen bereikt heb.
En dat je in ieder geval even wilt overwegen of deze CX het redden waard is. . . .de CX én zijn berijder, want inderdaad: vaak zijn het dikke maatjes.

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 R.I.P. CX

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 6
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven