Tja......
Voor de ene is een CX een "work of art", voor een ander een gebruiksvoorwerp.
Ik snap best dat Marco, die toch tot de CX-kenners bij uitstek behoort, er moeite mee heeft dat er een hoop CX-ers zijn die het machien niet onderhouden, en dan bij hem komen, omdat "jij kan er nog wat aan doen, zeggen ze".
Wat 'ze' dan vergeten erbij te zeggen is dat er wel onderhoud aan gedaan moet worden, dat ook een CX kan slijten, en dat, als je vergeet om regelmatig goed voor de machine te zorgen, zelfs de beste monteur, met al zijn kennis, er niets anders meer mee kan dan zeggen: "jammer, einde verhaal"
En ook ik denk zo vaak, als er weer eens een 'CX voor loop of sloop' wordt aangeboden: "wat jammer, had er beter voor gezorgd." Maar zo is het leven, ook van de CX.
Het blijft voor velen een gebruiksvoorwerp, en alles wat je gebruikt slijt. Ook mijn eigen Rode Rakker zal eens een Roestende Rakker worden. Ik hoop de dag uit te kunnen stellen, door redelijk tot goed onderhoud, door de juiste olie, en af en toe een poetsdoek. Maar ik ben meer een rijder als een poetser, en ondanks de verknochtheid aan deze CX komt er een tijd dat hij versleten is. Dan wordt hij afgevoerd, of als de zoveelste sloopmotor aangeboden op internet.
Dat er bij Marco mensen komen die hun afgekeurde motor toch nog voor te veel aan hem willen verkopen.....
Ze proberen het. Bij een garage lukt dat soms wel met je auto of motor, als deze total loss wordt verklaard.
Maar dit is een CX. Bij inruil zal een handelaar er nauwelijks de oud-ijzer waarde voor geven. En als een handelaar er al een hoge inruilwaarde voor geeft, dan komt dat omdat hun winst-marge groot genoeg is.
De CX en aanverwanten motoren krijgen langzaamaan de status 'voor liefhebbers' , wat ook terug te vinden is in de bedragen die af en toe voor CX achtigen op internet gevraagt wordt. En ook daarom zullen eigenaren van een total-loss verklaarde machine toch proberen om deze te verkopen, zeker aan de man die de machine totall-loss heeft verklaart "want die kan er vast nog wel onderdelen afhalen."
Dus Marco, mijn advies:
Geef van tevoren aan dat je geen wonderen kunt verrichten, dat als jij zegt dat het over is het ook echt over is, en dat er onder geen voorwaarde aan de deur gekocht wordt.
Dat het je aan het hart gaat dat er weer een CX-achtige overleden is...... ja, dat snap ik.
Kun je er iets aan doen? Nee, helemaal niets......
Harmony,
Hans.
( die het onvermijdelijke einde van zijn CX zal proberen uit te stellen, maar niet ontkomt aan het feit dat gebruik van die CX het onvermijdelijke einde steeds dichterbij brengt )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken