Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   

1 of 2 schijven voor?

Schrijver Maurits
Gast 
#1 | Geplaatst: 3 mei 2011 14:39 
Hallo,

Op mijn net gekochte cx500 C zit een voorwiel met een enkele schijf + klauw met een bijbehorende hoofdremcilinder. Bij de aanschaf kreeg ik een hele berg onderdelen waaronder een extra voorwiel incl goede band. Dit wiel heeft aan beide zijden een schijf (zoals volgens mij de standaard is in europa. Mijn exemplaar is een import amerikaan). Ook zit er een remhendel bij met een hoofdremcilinder voor een dubbele voorreminrichting, incl de klauwen. Ik kan dus zo het één-schijvige-wiel verwisselen voor het twee-schijvige.

Kunnen jullie mij onderbouwd advies geven over welk wiel te gebruiken? Beide wielen zijn in goede conditite, evenals de schijven. De klauwen van de donor krijg ik ook zo weer aan de praat, die hebben wat TLC nodig.

Bedankt!

Schrijver jos blezer
Gast 
#2 | Geplaatst: 3 mei 2011 15:00 
Maurits,
Denk maar zo in amerika hebben ze grote brede wegen, daar is de noodzaak om te remmen niet echt aanwezig. In europa is het echter handig om iets meer rem kracht te hebben. Zeker daar de cx-en niet bekent staan om het meeste rem vermogen.

gr jos

PS mijn gl moet dringend ontlucht worden daar deze ook niet goed remt

Schrijver Teto

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 3 mei 2011 15:38 
Heb je ook de vorkpoten erbij ?
Triumph Tiger 1050 ABS

Schrijver Maurits
Gast 
#4 | Geplaatst: 3 mei 2011 18:32 
Vorkpoten zitten er inderdaad bij.

Ik amerika is de noodzaak om te remmen niet echt aanwezig... Dat vind ik moeilijk te geloven. Ik kan me haast niet voorstellen dat Honda dat als reden heeft genomen om de Amerikaanse modellen met één schijf uit te rusten als de motor met twee schijven beter remt. Veiligheid is toch ook in amerika belangrijk lijkt me. Bovendien is de gemiddelde amerikaan vele malen zwaarder dan de gemiddelde europeaan, dus een langere remweg hebben ze toch al

De enkele schijf is wel groter en een stuk dikker dan de twee schijven op het andere wiel, dus denk dat het in remkracht niet eens veel zal uitmaken. Ik vraag me alleen af of het niet stabieler remt met 2 schijven, en dat de remkracht subtieler geregeld kan worden...?

Schrijver Maurits
Gast 
#5 | Geplaatst: 3 mei 2011 18:37 
nog een ander klein dingetje waar iemand me misschien tussendoor antwoord op kan geven zonder gelijk een nieuw topic te openen:
Het stationair toerental ligt veel te laag, de motor slaat om de haverklap af. Ik heb aan de stelschroef gedraaid (vooral die op de carburateur, en slechts een beetje bij de hendel) maar als ik daarmee het stationair netjes tussen 1k en 1,2k m-1 afstel gaat de kabel stroever, en schiet de hendel niet meer terug naar stationair vanaf hogere toeren. Doe ik iets fout?

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 3 mei 2011 19:10 | Aangepast door: ouwe_jan 
Maurits dat van die remmen over usa is kolder maar wel doordacht prijs is dan lager en makkelijk te verkopen
Dat van die carburateurs is heel makelijk
draai die stel moeren een centimeterlos beweeg de gashandel langzaam naar je toe en weer terug van je gashandel afblijven ,tussen de carb zit een bacolieten draai schijfje deze aan de onderkant van de carb van af de linker zijde kan je deze makelijk verdraaien draai deze iets naar je toe en start de motor nu kan je je toeren hier mee regelen als je aan deze bakolieten knop draaid 1000 tot 1100 toeren mag de motordraaijen
loopt hij nu goed stationer dan gaan we de motor eerst afzeten als de voorste biutenkabel uit draaid dan voel je met je hand om de gashandel of er iets vrije slag er op zit
Daarna de anderen afstellen tot dat de handgreephaast geen vrije slag heeft
Start de motor en kijk dan of de toeren niet sneller gaat als dat je hem heb afgeseld draai dan aan de gashandel en je merkt meteen dat de motor meer toeren gaat draaien
zijn er nog vragen stel ze en je krijgt antwoord daar op
o.j.
en nu de verbeteraar
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 3 mei 2011 19:21 
Hallo Maurits,

Ik denk dat het remmen met 1 of 2 schijven niet zo veel uit mag maken. Honda heeft het echt wel zo gemaakt dat het in beide gevallen veilig is. Het zal misschien zelfs wel zo zijn dat de verhouding van de oppervlakten van de hoofdremcilinders en remcilinders bij enkel net zo is als bij een dubbele remschijf. Stahlflex leidingen kan wel aanmerkelijke winst opleveren en het remgedrag verbeteren.

Wat betreft de afstelling van stationair, dat doe je alleen midden onder de carburateur met de stelschroef. Wat je nu op het stuur gedaan hebt moet je meteen weer ongedaan maken want je hebt daarmee de duw en trekkabel zo strak gezet dat hij niet meer uit zichzelf terug wil. Je loopt zelfs het risico dat één van de twee breekt als je een bocht in gaat. Als dat dan de trekkabel is kan je een lelijke schuiver maken.

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De blauwe CX500 B overgenomen van Arnold ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Donateur 2025 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver MAST

Moderator 
#8 | Geplaatst: 3 mei 2011 19:22 
Hallo Maurits, wat betreft de enkele remschijf, alle remkracht komt daarmee op 1 vorkpoot en dat kan het gevoel geven dat de vork wat tordeert.
Waarom ze dat in Amerika wel doen? Geen idee.
Als je de dubbele schijf monteert, neem dan ook staalflex leidingen. Daarmee rem je een stuk beter en gedoseerder.
Wat betreft de afstelling van het stationair, dat zou je met de schroef onder de carburateurs moeten kunnen regelen. De stelruimte aan de hendel is meer om de rek in de kabel eruit te stellen, niet om je stationair te regelen.
Loop de kabels goed na, misschien zit er ergens een knik of een te scherpe bocht. Het kan ook nog zijn dat er een van de twee gaskabels gebroken is.
Succes ermee.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 3 mei 2011 20:24 
De remmen van die tijd waren nou ook niet bepaald geweldig of het nou dubbel of enkel was.

Ik heb een CX en een GL gehad met dubbele schijf en ik heb nu ook al een aantal jaren een CX met enkele schijf en qua remkracht is er niet veel verschil. Wel voel je inderdaad tijdens het remmen dat de motor iets naar 1 kant wil trekken.

Hou er rekening mee dat de schijf groter is en dat ook de remklauw iets groter is dan de dubbele schijf versie. Dit maakt het lastiger om de juiste onderdelen te vinden.

Als je naar dubbele schijf wilt dan moet je wel de vorken ook omzetten anders gaat het niet passen.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Maurits
Gast 
#10 | Geplaatst: 3 mei 2011 20:48 
stationair is inmiddels goed afgesteld, koud kunstje inderdaad, bedankt!

@Wouter: ik heb het hele setje compleet, klauwen, schijven, hoofdremcilinder, vorkpoten.

Denk dat ik het wiel dan toch maar ga omzetten. Want A) de band is beter van dat wiel, B) ik ga het liefst kaarsrecht als ik rem, C) Het is mooi weer dus ga er graag mee aan de slag.

Schrijver Maurits
Gast 
#11 | Geplaatst: 5 mei 2011 19:30 
Toch nog een vraagje over de stationair schroef en de gaskabels:
Ik heb de kabels weer losgedraaid, stom van me, nu gaat het gas weer soepel, en de hendel schiet soepel terug. Het stationair toerental heb ik afgesteld, maar als ik een keer gas geef en de hendel weer loslaat dan komt ie op een ander toerental uit. De hendel heeft wat speling naar de andere kant. Als ik m in tegengestelde beweging beweeg wordt het toerental lager. Hoort dat? Het lijkt me dat de hendel naar het punt hoort terug te schieten waar de carburateurs het minste open staan? Dus dat ie zichzelf dicht draait totdat ie wordt tegengehouden door de stelschroef... Of niet?

Schrijver Teto

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 6 mei 2011 22:48 | Aangepast door: Teto 
Nog even wat betreft 1 of 2 schijven voor.
Ik heb vandaag 515 km gereden met de GL met 1 schijfs voorrem en die remt perfect.
Dus waarom zou je de boel ombouwen?
Gewoon alles even goed schoon maken en verse olie erin en gaan met die banaan..

Triumph Tiger 1050 ABS

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 1 of 2 schijven voor?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 6
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven